You are here

Edioso bästa nya sort

Tomat Edioso från Syngenta korades till årets bästa nya sort

En av de nya spännande tomatsorterna från Syngenta korades till "Best New Variety of the Year" (årets bästa nya sort) vid den prestigefyllda prisutdelningen Grower Awards, som arrangerades i London den 20 mars 2013. Sorten med den officiella beteckningen Edioso, odlas av Flavourfresh Salads och marknadsförs av den brittiska supermarketkedjan ASDA under namnet "Tomkin" som är en del av kedjans så kallade "Extra Special"-sortiment, som består av de bästa sorterna med den bästa smaken.

Tomat Edioso, 20-25 g frukt av enastående kvalitet


Tomat EdiosoPrisutdelningen görs av tidningen Horticulture Week/Grower, och priset för årets bästa nya sort delas ut till en sort , som väljs ut bland nya brittiskt producerade grönsaker, frukter och sallater. Deltagarnas produkter ska vara intressanta för både handel och konsumenter samt utmärka sig i form av förbättrade agronomiska egenskaper.
Andy Roe från Flavourfresh Salads fick upp ögonen för tomatsortens potential under en Syngenta demonstration i Holland, och lanserade den därefter i Storbritannien genom att provodla den i sitt växthuskomplex i Lancashire 2011. Hos supermarketkedjan ASDA kunde man snabbt slå fast att det här rörde sig om en vacker och välsmakande tomatsort, som konsumenterna skulle uppskatta, antingen som ett sunt mellanmål eller i sallader. 

Efter en mycket vällyckad lansering i ASDAs butiker under 2012 upplyser Andy Roe om att man i år hos Flavourfresh har planer på att utvidga produktionsområdet för "Tomkin". 

 

Peter Geerts, Syngentas tomatodlingsrågivare i norra EuropaPeter Geerts, Syngentas tomatodlingsrådgivare i norra Europa, berättar att sorten kännetecknas av en vacker och mycket säregen form samt en helt fantastisk smak och doft, som kunderna verkligen har förstått att uppskatta. "Det faktum att Edioso korats till årets bästa nya sort är ett strålande exempel på att producenter och handelsledet är i stånd att samarbeta för att få nya, spännande produkter ut i butikerna och därmed ge kunderna nya smakupplevelser," säger han. 
Edioso har tagits fram helt och hållet med traditionella metoder, men Syngentas avancerade forskningsteknologi har gjort det möjligt att göra ett snabbare urval och därmed få en tidigare marknadslansering.

 

 

Edioso tomatEnligt Peter Geerts förädlar koncernen fortlöpande fram nya tomatsorter med annorlunda form, färg och smak i sin strävan att tillmötesgå kundernas skiftande önskemål.
"Vårt direkta samarbete med handelsledet og konsumentpaneler runt om i Europa har gjort det möjligt för oss att finna ut vad kunderna efterfrågar och förädla fram sorter som motsvarar dessa önskningar."

För ytterligare upplysningar kontakta:

Henrik Pedersen +45 20 15 17 63
Tomas Jacobsen +46 702 23 61 49